12 października 2022 roku w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego odbyła się planowana od wielu tygodni, pierwsza tego typu w Europie, a kto wie czy nie na świecie, potężna sesja air-to-air z przebywającymi w Polsce w ramach misji NATO Air Shielding, samolotami F-22A Raptor należącymi do 90. Ekspedycyjnej Eskadry Myśliwskiej 3. Skrzydła Myśliwskiego Sił Powietrznych USA. W sesji wzięły też udział włoskie samoloty Eurofighter Typhoon operujące z Malborka w ramach misji NATO Enhanced Policing oraz oczywiście samoloty polskie: F-16 z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim oraz pełniący rolę photoshipa samolot CASA C-295 z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Taka ilość uczestników sesji oraz ich przynależności zarówno narodowe jak i operacyjne wymusiła zdobycie ogromnej ilości odpowiednich zgód na sesję z takich instytucji jak: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Siły Powietrzne USA w Europie i Afryce (USAFE-AFAFRICA), Sojusznicze Dowództwo Sił Powietrznych NATO (NATO Allied Air Command) czy Włoskie Siły Powietrzne (Aeronautica Militare Italiana, AMI). Równolegle ze zdobywaniem zgód trwało planowanie sesji, które było wyjątkowo skomplikowane. Raz z powodu ilości statków powietrznych, dwa z powodu ograniczeń jakie każda maszyna ze sobą wnosiła do sesji i w końcu trzy, z powodu brak wiedzy na jakie manewry i formacje będzie zgoda w przypadku Raptorów. Dodatkowym elementem komplikującym planowanie był fakt, że w strefie wykonywania sesji miała operować druga CASA z dziennikarzami na pokładzie, która miała być przechwytywana przez kolejne samoloty biorące udział w sesji (w ramach odbywającego się w tym samym czasie Media Day w bazie Łasku)! Jako, że to właśnie mi przypadł zaszczyt i obowiązek koordynować tę sesję od strony fotograficznej, musiałem zaplanować wszystkie możliwe warianty, by z każdą przychodzącą informacją dokonywać zmian. Zmiany były nanoszone non stop do samego końca, a o skomplikowaniu zagadnienia niech świadczy choćby fakt, że na przykład dopiero wieczorem na briefingu w przeddzień sesji przyszły najważniejsze, ostatnie zgody z USAFE-AFAFRICA na udział w sesji samolotów F-22 i dopiero wtedy mogliśmy ostatecznie zaplanować co mogą, a czego nie mogą na sesji Raptory.
Poranek 12 października w bazie w Łasku przywitał nas cudownym widokiem. Światełko wschodzącego nad lasem słońca przebijające się przez delikatną mgiełkę, magicznie otuliło przygotowane do sesji samoloty C-295 CASA i F-22 Raptor!
Co było dalej opiszę już w pełnej relacji.