Tekściwo
[Click to switch to the English version]
Oddaję w Wasze ręce mój kolejny kalendarz lotniczy. Wybierając do niego zdjęcia brałem pod uwagę głównie głosy na moim fanpage na Facebooku (dziękuję!). Ostatecznej selekcji dokonałem dodając również moje osobiste odczucia. Nie było łatwo, gdyż w 2024 roku wziąłem udział w wielu ciekawych sesjach, podczas których powstało sporo dobrych obrazów. Dodatkowo w tej edycji kalendarza udało mi się również przemycić kilka moich ulubionych strzałów z lat poprzednich. Dla mnie najważniejsze zdjęcia to oczywiście te „trójwymiarowe”, w których poza oczywistymi dwoma wymiarami jest też i ten trzeci, będący ilością wspomnień i przeżyć jakie towarzyszyły mi podczas samego fotografowania. Uważam, że zdjęcia wybrane do kalendarza muszą robić jak największe wrażenie i to ze ściany i to przez całe 30 dni danego miesiąca! Całościowo natomiast kalendarz musi być różnorodny, by zadowolić jak najszerszą rzeszę odbiorców, choć wiadomo, że wszystkich zadowolić się nie da.
Poniżej opisy przedstawiające co jest na zdjęciach, w jakich okolicznościach zdjęcia zostały wykonane i krótkie wyjaśnienia dlaczego akurat dane zdjęcie wybrałem i dlaczego na dany miesiąc.
Życzę udanej lektury i dziękuję za zainteresowanie moją fotografią :)
OKŁADKA
Data wykonania zdjęcia: 23.01.2024.
Obiekt: Dassault Mirage 2000, Eskadra Myśliwska 1/2, Francuskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Alenia C-27 Spartan, Litewskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 64.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1600 f/7,1 ISO 220).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,967,bap-block-64.html
Dlaczego akurat to zdjęcie i to na okładce?
Od wielu lat próbowałem uchwycić samoloty Mirage 2000 podczas sesji air-to-air. Zawsze coś przeszkadzało w realizacji tego celu. Aż nastał styczeń roku 2024. Jak się później okazało – roku Mirage’a 2000 dla mnie! Najpierw sesja z dwoma Mirage 2000 w towarzystwie belgijskich F-16. Potem potężna sesja z dwoma Mirage 2000 i z dwoma polskimi F-16 w niesamowitych warunkach! By w końcu odbyć sesję tylko z dwoma Mirage 2000, które przeznaczyły dla nas niemal półtorej godziny czasu sesji! Już wtedy wiedziałem, że to właśnie samoloty Mirage 2000 będą na okładce mojego Kalendarza Lotniczego 2025 i właśnie w tym ujęciu.
STRONA INFO
Data wykonania zdjęcia: 13.02.2024.
Obiekt: Lockheed Martin F-16 Jastrząb, 31. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Amari (Estonia).
Misja: NATO Baltic Air Policing, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 12.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/800 f/7,1 ISO 500).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,968,pkw-orlik-12-amari.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Tej sesji miało nie być. Prognozy meteo nie dawały szans na jej realizację. Postanowiliśmy jednak polecieć, tyle że ponad chmury na dużą, jak na lot z otwartą rampą, wysokość. To był genialny pomysł, choć fotografowanie w tak potężnym mrozie to ogromne wyzwanie. Jednak to co zobaczyliśmy po otwarciu rampy przeszło nasze najśmielsze i najodważniejsze oczekiwania! Słońce nisko nad linią chmur z pięknym halo dookoła siebie, a za samolotami ciągnęły się piękne i aż nierealnie wyglądające smugi kondensacyjne. Dodatkowo w powietrzu, wszędzie unosiły się kryształki lodu. Było zimno jak cholera, ale dla takich widoków i przeżyć warto się poświęcić.
Z tej genialnej sesji w kalendarzu już jest jedno zdjęcie, ale zależało mi bardzo by i to przemycić, stąd jego występowanie na stronie info. Uzupełnienie w opisie miesiąca października.
STYCZEŃ
Data wykonania zdjęcia: 22.01.2024.
Obiekt: Dassault Mirage 2000, Eskadra Myśliwska 1/2, Francuskie Siły Powietrzne.
Lotnisko: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 64.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/20 f/4,5 ISO 1100).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,967,bap-block-64.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Z reguły podczas odwiedzania kontyngentów NATO Baltic Air Policing, planujemy nie tylko sesje air-to-air, ale również przewidujemy sesje naziemne. Też w hangarach. Zazwyczaj piloci wykonują wtedy klasyczny przegląd przedstartowy, a my robimy zdjęcia i nagrywamy filmy. Tradycyjnie też zawsze szukam jakiegoś ciekawego kadru. Lubię tzw. żabią perspektywę, a jeszcze jak się trafi chociaż odrobina kałuży, to już w ogóle pełnia szczęścia. To zdjęcie jest jedynym zdjęciem statycznym w kalendarzu. Jego klimat tworzony przez wnętrze tymczasowego hangaru, odbicie w wodzie oraz kolorystykę przekonały mnie, że musi zaistnieć w kalendarzu i to właśnie na styczniowej karcie.
LUTY
Data wykonania zdjęcia: 07.09.2022.
Obiekt: F-16 Fighting Falcon, 31. Tygrysia Eskadra, Belgijskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Short SC.7 Skyvan, Aviation PhotoCrew.
Lotnisko startu/lądowania: Zwartberg (Belgia).
Misja: Sanicole Airshow.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/800 f/6,3 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,912,a2a-sanicole-2022.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To zdjęcie znajduje się w kalendarzu, gdyż poza oczywistym podziwem dla kunsztu pilotów z 31. Eskadry oraz moim uwielbieniem dla specjalnego malowania „X-Tiger” lidera formacji, na zdjęciu widać ciekawe zjawisko optyczne sprawiające, że samolot znajdujący się dalej, wydaje się być większym. Uwielbiam też dynamiczną kompozycję tej fotki, która oddaje dynamikę tego manewru. Zimna, nienachalna kolorystyka sprawia, że zdjęcie zawiśnie na naszych ścianach w zimne, lutowe dni.
MARZEC
Data wykonania zdjęcia: 21.09.2022.
Obiekt: Mikoyan Gurevich MiG-29, 22. Baza Lotnictwa Taktycznego. Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Malbork (Polska).
Misja: NATO Enhanced Air Policing.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1600 f/6,3 ISO 3200).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,902,itaf-malbork.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Uwielbiam sylwetkę samolotu MiG-29 i smucę się, że dni służby w naszym kraju tych pięknych, przez wielu uważanych za najpiękniejsze samoloty świata, są policzone. Dlatego cieszę się z każdej możliwości robienia im zdjęć. Białe chmury poprzeplatane błękitem zimnego Bałtyku oraz gorącym ogniem dopalaczy znakomicie wpiszą się w klimat przedwiośnia i pierwszych dni wiosny. Stąd kalendarzowy marzec.
KWIECIEŃ
Data wykonania zdjęcia: 15.06.2024.
Obiekt: Mil Mi-24, 56. Baza Lotnicza, Lotnictwo Wojsk Lądowych RP.
Platforma foto: GippsAero GA8 Airvan.
Lotnisko startu/lądowania: Przylep, Inowrocław (Polska).
Misja: II Światowy Zlot Śmigłowców, Air-to-Air Meeing nr 30.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/20 f/14 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,980,atam-30.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo nie wyobrażam sobie mojego kalendarza lotniczego bez zdjęcia ze śmigłowcem, bez zdjęcia z Air-to-Air Meeting i bez zdjęcia ze Światowego Zlotu Śmigłowców czyli genialnej imprezy, którą od początku wspieram fotograficznie. Dlatego w tym roku padło na bojowego Mi-24, który zaszczycił nas swoim pozowaniem podczas sesji przed II Światowym Zlotem Śmigłowców w Przylepie.
Kwiecień. Przyroda zaczyna się zielenić. Słońca coraz więcej. Kolorki zdjęcia idealnie pasują do tej pory roku.
MAJ
Data wykonania zdjęcia: 26.08.2021.
Obiekt: General Dynamics F-16 Fighting Falcon, 161. Eskadra, Tureckie Siły Powietrzne.
Platforma foto: CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Malbork (Polska).
Strefa sesji: Zatoka Gdańska, Pólwysep Helski, Kuźnica.
Misja: NATO Enhanced Air Policing
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/1000 f/6,3 ISO 160).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,856,nato-eap.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Dużo by mówić o tej sesji, a już tylko powiedzieć, że była wyjątkowa, to jak nic nie powiedzieć. Od niej tak dużo się zaczęło w moim (i nie tylko w moim) życiu fotoloto, że często zastanawiam się co by się zadziało u mnie po 2021 roku, gdyby ta sesja się nie odbyła?
Bardziej szczegółowo opisałem ją w relacji pod adresem:
https://www.hesja.pl/teksciwo,591,turaf---wyjatkowa-sesja.html
Skracając, była to sesja, której również miało nie być z uwagi na beznadziejne (wg informacji meteo) warunki pogodowe. Ponownie za sprawą kilkorga pozytywnych osób wszystko, lub prawie wszystko wyszło genialnie. Mowa tu głównie o załodze naszego photoshipa oraz o tureckich pilotach, którzy nie dość, że doskonale na sesji się bawili, podziwiali kapitalne widoki okolic Zatoki Gdańskiej i Półwyspu Helskiego, to jeszcze wykazali się wyjątkowym kunsztem pilotażu i pokazali jakimi są wspaniałymi ludźmi. Przyjaźnimy się do dziś i jestem z tego powodu bardzo dumny.
Kolorystyka zdjęcia, z rzucającą się w oczy zielenią tej „podwodnej zorzy polarnej” niech współgra z naszych ścian z zieleniami miesiąca maja za oknami.
CZERWIEC
Data wykonania zdjęcia: 07.07.2022.
Obiekt: McDonnell Douglas EF-18M Hornet, 12 Skrzydło, Hiszpańskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Alenia C-27 Spartan, Litewskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 59.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1000 f/6,3 ISO 1600).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,898,vilkas.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo takie rzeczy nie zdarzają się codziennie! Manewr wzięty bezpośrednio z naszych ATAMowych Freestyli (Air-to-Air Meeting). Samolot leci dużo poniżej rampy photoshipa, by następnie rozpędzić się z użyciem dopalania, wyrwać dynamicznie w górę jednocześnie strzelając flarami! Biorąc pod uwagę manewrowość Horneta na małej prędkości oraz wyjątkowy kunszt pilota, byłem wręcz zachwycony efektami!
Ciekawostką tej sesji jest fakt, że zdjęcia wykonywaliśmy latem, o zachodzie słońca, nad litewskim wybrzeżem, którym spacerowało sporo osób. Jako, że kilka miesięcy wcześniej Rosja najechała na Ukrainę powodując duży niepokój również w Litwie, to wiele osób oglądających nasze manewry połączyło kropki i było przekonanymi, że coś złego, związanego z wojną dzieje się nad ich głowami! Po sesji obserwowaliśmy jak duże zamieszanie sprawiliśmy na litewskich mediach społecznościowych. Ile pojawiło się hipotez przy publikowanych filmach. Spekulacje zakończył dopiero oficjalny komunikat Burmistrza Palangi. Tyle się działo, że nie sposób nie dać takiego zdjęcia do kalendarza! Dlaczego w czerwcu? Bo w czerwcu będzie (mam nadzieję) gorąco! Jak gorące były flary tego Horneta i emocje podczas i po sesji.
Chcesz podziwiać na bieżąco kunszt Antonio Mancebo, naszego mega pilota i fantastycznego Człowieka? Obserwuj jego konto na Instagramie:
https://www.instagram.com/avviadorr/
LIPIEC
Data wykonania zdjęcia: 23.01.2024.
Obiekt: Dassault Mirage 2000, Eskadra Myśliwska 1/2, Francuskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Alenia C-27 Spartan, Litewskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 64.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1250 f/7,1 ISO 72).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,967,bap-block-64.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To kolejne zdjęcie z tą piękną maszyną w kalendarzu. Tym razem w dynamicznym rozejściu gdzieś nad chmurami i w bardzo ciasnym ujęciu. Fotografowanie w styczniu ma tę zaletę, że słońce przez prawie cały dzień znajduje się nisko nad chmurami i mamy niemal non stop „złotą godzinę”. Za każdym razem fotografując Mirage 2000, a zwłaszcza pilotowane przez Francuzów, przed oczyma stają mi obrazy, a w uszach gra muzyka z rewelacyjnego lotniczego filmu „Sky Fighters” (nazwa oryginalna „Les chevaliers du ciel”). Ciepły klimat zdjęcia pasuje mi idealnie na lipiec!
SIERPIEŃ
Data wykonania zdjęcia: 07.07.2022.
Obiekt: McDonnell Douglas EF-18M Hornet, 12 Skrzydło, Hiszpańskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Alenia C-27 Spartan, Litewskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 59.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/800 f/7,1 ISO 250).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,898,vilkas.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To była, jak do tej pory, moja najlepsza sesja air-to-air! I nie chodzi tu nawet o samoloty EF-18M, które uwielbiam. Nie chodzi też o morze, piękne chmury i zachód słońca. Chodzi o ludzi, którzy brali udział w tej sesji. Zarówno o fotografów na rampie jak i o pilotów litewskiego C-27J Spartana, czy w końcu o najważniejszych - wspaniałych lotników z 12 Skrzydła Hiszpańskich Sił Powietrznych, którzy od pierwszych naszych kontaktów, następnie na briefingu, później podczas samej sesji, ale też i po niej byli i są wspaniałymi, bezproblemowymi ludźmi działającymi w myśl zasady ich Skrzydła: „NO LE BUSQUES TRES PIES AL GATO” co oznacza mniej więcej, że nie należy komplikować tego co jest jasne i proste. Nie komplikowali. Na każdym etapie pomagali. Byli mega elastyczni i chętni do wykonywania wszystkich elementów naszej sesji. Też dzięki takiemu podejściu mamy takie efekty jakie mamy i za to jestem im do dziś niezmiernie wdzięczny. Sierpień będzie idealnym miesiącem na to zdjęcie w kalendarzu.
WRZESIEŃ
Data wykonania zdjęcia: 25.08.2023.
Obiekt: Lockheed Martin F-16 Jastrząb, 31. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: Short SC.7 Skyvan, SKY FORCE Polskie Centrum Spadochronowe.
Lotnisko startu/lądowania: Radom (Polska).
Strefa sesji: okolice Wisły na południe od Kazimierza Dolnego.
Misja: Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW Radom, Air-to-Air Meeting 26.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1000 f/7,1 ISO 800).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,942,atam-26.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo to była sesja, do której ze „Slabem” (F-16 Tiger Demo Team Poland) mocno się przygotowywaliśmy, a na miejscu okazało się, że miała zostać odwołana… Po ponad godzinnej dyskusji generałów w dowództwie AIR SHOW Radom, zdecydowano, że... jednak sesja się odbędzie! Już godzinę później lecieliśmy nad okolice Wisły na południe od Kazimierza Dolnego i tam zadziała się magia!
Mieliśmy wszystko:
- wspaniałego i gotowego i otwartego na wszystko pilota,
- piękny samolot,
- idealne światło zachodzącego słońca,
- świetne tło,
- pozwolenie na użycie flar i...
- tony pozytywnej energii!
Ostatecznie efekty przerosły nasze plany i oczekiwania! Wszystko wyszło genialnie i to jak zwykle za sprawą kilkorga pozytywnych ludzi.
PAŹDZIERNIK
Data wykonania zdjęcia: 13.02.2024.
Obiekt: Lockheed Martin F-16 Jastrząb, 31. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Amari (Estonia).
Misja: NATO Baltic Air Policing, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 12.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/1600 f/7,1 ISO 100).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,968,pkw-orlik-12-amari.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Ciąg dalszy ze strony INFO. Widząc co dzieje się za rampą postanowiłem poprowadzić naszą formację tak, by uzyskać jak najbardziej artystyczne efekty. Słońce w kontrze, ale w mocnym punkcie kompozycji, formacja lewe schody i 3… 2… 1… Break! Widok był niesamowity! To zdjęcie musiało naleźć się w kalendarzu. Październik? Nie tylko dlatego, że takie ciepłe, jesienne kolory, ale też moje urodziny 12-stego. Taki prezent :)
PS. Te białe kropeczki na zdjęciu to nie jakieś brudy na matrycy, ale kryształki lodu. Nie usuwałem ich w post produkcji, żeby na zdjęciu wszystko wyglądało dokładnie tak, jak podczas sesji.
LISTOPAD
Data wykonania zdjęcia: 12.10.2022.
Obiekty: Lockheed Martin F-22 Raptor Lockheed Martin, 90. Ekspedycyjna Eskadra Myśliwska, Siły Powietrzne USA oraz F-16 Jastrząb, 32. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Łask (Polska).
Misja: NATO Air Shielding 2022.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S (1/1250 f/9 ISO 320).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,904,f-22-raptor.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Każdy fotograf lotniczy, który miał przyjemność robić zdjęcia samolotom Lockheed Martin F-22 Raptor wie, że to za każdym razem gwarancja niesamowitych wrażeń! Kocham Raptora od lat i niejednokrotnie miałem przyjemność go fotografować na różnych imprezach lotniczych od USA przez Europę aż po Australię. 12 października 2022 roku doznałem jednak niebywałego zaszczytu przygotowania i prowadzenia sesji air-to-air z tymi wspaniałymi maszynami razem z polskimi F-16! Sesji pierwszej tego typu w Europie i pewnie jednej z nielicznych na świecie! Nie sądzę, żeby fotografowi lotniczemu, kochającemu lotnictwo wojskowe, mogło przytrafić się większe szczęście. To moje ulubione zdjęcie w kalendarzu!
GRUDZIEŃ
Data wykonania zdjęcia: 31.10.2023.
Obiekt: Lockheed Martin F-16 Jastrząb, 31. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Malbork (Polska).
Misja: NATO Enhanced Air Policing.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm f/4G ED VR (1/1000 f/6,3 ISO 220).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,948,f-35-mig-29-f-16-malbork.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
W to, że tego dnia wykonamy jakiekolwiek zdjęcia jeszcze rano nie wierzył nikt. Tym większa była nasza radość, z powodu sukcesu jaki osiągnęliśmy, bo nie dość, że udało się wykonać dwa loty, to warunki podczas tego drugiego były wręcz genialne! Gdy dodamy do tego rewelacyjne latanie naszych pilotów, precyzyjne manewry i to z użyciem flar, to nic dziwnego, że zwariowaliśmy tam wysoko nad chmurami ze szczęścia! To rozejście było ostatnim akcentem sesji i niech to zdjęcie będzie ostatnim zdjęciem w kalendarzu. Fajerwerki flar będą pięknie współgrać z fajerwerkami sylwestrowymi na koniec 2025 roku! :)
Jesteś zainteresowana/y nabyciem mojego Kalendarza Lotniczego 2025?
Zapraszam do złożenia zamówienia :)
Zamówienia / You can order it here:
Polska:
https://www.hesja.pl/sklep,24,kalendarz-lotniczy-2025.html
In English:
https://www.hesja.pl/en,sklep,24,aviation-calendar-2025.html